Kastrering av katt

Kastrering av katt er et rutineinngrep som utføres ved alle våre klinikker. Vi har høyt fokus på smertebehandling under og etter inngrepet. Dette gjør at katten din kommer seg raskt etter kastreringen.

Bestill tid for kastrering her:

Kastrering av hannkatt

Vi anbefaler kastrering av alle hannkatter som ikke skal brukes i avl. Vi undersøker først katten før vi gir bedøvelse og smertestillende, operasjonfeltet klippes for hår, vaskes og desinfiseres. Deretter legges lokalbedøvelse før testiklene opereres ut. Sårene er små og trenger normalt ikke sting. Katten kan gå hjem samme dag.

Hvorfor skal jeg kastrere katten?

• Du unngår at katten vandrer over store områder for å beskytte revir og lete etter parringsvillige hunnkatter.
  • Du unngår markering og intens lukt av urinen.
  • Katten din blir mindre aggressiv og havner skjeldnere i slosskamp.
  • Du tar et samfunnsansvar gjennom at katten ikke kan parre seg og gi uønskede avkom.

Vi anbefaler at hannkatter er ca 6 mnd før de kastreres.

Kastrering av hunnkatt

Hunnkatter blir lett drektige og dersom du ikke ønsker kattunger bør du kastrere katten. Ved kastrering unngår du også uønskede atferdendringer under løpetiden.

Selve inngrepet starter med bedøvelse før området klippes, vaskes og desinfiseres. Katten intuberes for å sikre frie luftveier og kobles på gassnarkose. Autorisert dyrepleier følger med på narkosedybde ved hjelp av avansert monitoreringsutstyr. Når katten sover og ikke føler smerte utføres selve inngrepet. Når operasjonen er ferdig overvåkes katten av dyrepleier helt til den har våknet opp fra narkose.

Etter operasjonen får du med smertestillende eller resept på smertestillende. Katten bør bruke krage eller body for å unngå slikking. Du kan gi mat samme dag som operasjonen dersom katten vil ha det. Det er også viktig å følge med på såret daglig og ta kontakt om du merker tegn til infeksjon:

• smerte
  • hevelse
  • veske fra såret
  • rødme i huden rundt såret

Det er også viktig å ta kontakt dersom katten blir slapp eller ikke vil ha mat/vann.

Derfor frarådes bruk av p-piller til katt

Alternativet til kirurgisk kastrasjon er p-piller. Dette gir økt risiko for ondartede jursvulster og livmorbetennelse. Slik vi ser det vil det også være lettere for eier å kastrere kirurgisk enn å gi medisin en gang i uken hele kattens liv.